XChat v mobilu  |   Fotoalba  |   Nápověda   |  Zaregistrovat
Přihlásit pomocí mojeID
Můj profil   |   Vzkazy (0/0)   |   Fotoalba   |   Poznámky   |   Nastavení

Uživatelská fóra / Politika / Afghanistan a Severni Kavkaz.

 

Afghanistan a Severni Kavkaz.

Afghanistan a Severni Kavkaz.

Sleduj emailem (jen pro Modrá hvězdička)
Jsou to novy Vietnam a Afghanistan pro dve velmoci?
Autor fora nevložil zatím žádný úvodní příspěvek

Moderátoři: Toto téma nemá speciálně určené moderátory

Aktualizuj


» Přidat k oblíbeným   » Vyhledat   » Běžný výpis  

 

guest Muž said5 ... 31.08.2011 01:51:50 ... (Strom/Strom)
Provokace.
Nebezpečné provokace
Khalid Aziz
Rozsáhlé protesty vypukly v Afgánistánu. Začaly v Mazar- i- Šarif, a rozšířily se do Kandaháru a
následujícího dne do dalších měst . Davy Afgánců protestovaly proti spálení Koránu Terrym Jonesem,
pastorem malého kostela na Floridě.
Jones, bývalý hotelový manažer, tvrdí, že Korán propaguje násilí, a řekl, že bude pokračovat s vlastním
protestem 22. dubna před mešitou v Michiganu. Řekl, "Naším cílem je zvýšit povědomí o radikálních
prvcích islámu." Tyto protesty jsou škodlivé, když nevinní lidé - jako pracovníci OSN v Mazar- i-Šarif ,
kteří se podíleli na pomocných snahách - jsou zabiti. Protesty v Kandaháru a později v Džalalabádu také
vyústily ve ztráty na životech. Tyto události se sešly s protesty, které probíhají na Středním východě,
kde občané požadují větší práva, svobodu a demokracii. Ve stejné době je zakázaná zóna OSN na místě
v Libyi, kde byla svrchovanost Muammara Qadhafiho ukrácena.
Jenže stejné morální měřítko se neuplatňuje, když dojde na ochranu civilního obyvatelstva v Bahrajnu,
Jemenu nebo šíitské oblasti Saudské Arábie. Výběrové používání morálního kompasu? Jsou tyto události
v souvislosti nebo jde o odlišné jevy blízce po sobě jdoucí? Jaký bude pravděpodobný dopad těchto
událostí? Je namířeno na islám? Toto jsou důležité otázky, kterými se v tomto sloupku můžeme zabývat
pouze předběžně.
Lze učinit některá první pozorování k rozpletení témat, která se vztahují k ohrožení bezpečnosti a
ohrožování životů občanů mnoha zemí a vojáků a občanů v Afgánistánu. Jaro ohlašuje nové zrození. Ale
v Afgánistánu a Fata je hlasatelem ofenzivy s pohromami. Věru, letošní jaro bude asi násilnější než v
minulosti. Jedním hlavním důvodem je injekce jedu zavedená Terrym Jonesem . Objeví se
pravděpodobně více úmrtí. Pastor podaroval Taliban a Káidu příležitostí k mobilizaci kolem tématu, ze
kterého nemůže vzejít nic dobrého.
Pastor mohl prezentovat nestranější hledisko a odsoudit násilný radikalismus jako zkaženost v každém
náboženství. Nakonec, jak by vysvětlil násilnosti křesťanského Ku Klux Klan proti americkým barevným
nebo násilnosti napáchané další křesťanskou skupinou, The Army of God, protipotratového hnutí, nebo
Hutaree, křesťanskou miliční skupinu sídlící v Michiganu a obžalovanou z terorismu v roce 2010?
V judaismu také jeden narazí na podobná radikální seskupení hlásicí se k násilí jako způsob dosažení
svých cílů. Nejrposlulější mezi nimi je Jewish Defence League vytvořená v New Yorku v roce 1968 a v
roce 2001 FBI klasifikovaná jako teroristická skupina. V roce 1994 židovský střelec zabil Palestince
modlící se v Jeskyni praotců. Značí snad tyto ukázky , že křesťanství a judaismus jsou násilná a radikální
náboženství? To jistě ne.
Je zřejmé , že každé náboženství směřuje k přivedení míru a štěstí skrze svá učení; všechna se zříkají
násilí. Bernard Lewis věří že, "Islám jako náboženství není zvláště vedoucí k terorismu a dokonce ani
tolerantní k terorismu" . Zatímco Karen Armstrong má zřejmě pravdu říkající, "Fundamentalismus je
často podobou nacionalismu pod maskou náboženství" . Mohlo by tomu být tak, že floridský pastor byl
manipulován, aby vytvořil okolnosti jako agent provokatér, aby byla vyvolána srážka mezi islámem a
křesťanstvím a politika USA se tak nemusela ve svém přístupu ke Střednímu východu stát spravedlivější?
Ještě další provokace muslimů se buduje v americkém kongresu, když republikánský předseda
sněmovny komise pro domácí bezpečnost Peter King shrnuje slyšení o "rozsahu radikalizace"
amerických muslimů.
Nelze pochopit, proč USA a Západ tolerují ty, kteří šíří nenávist proti islámu jako pastor nebo
kongresmen nebo autor dánských karikatur. Normální odpovědí je, že je to ochrana svobody slova.
Jenže v rozporu s touto formulací je popírání holokaustu v mnoha západních zemích trestné.
Zadruhé, ústava USA zaručuje svobodný soud. Avšak USA zrušily fundamentální práva v těch případech,
kdy si tak prezident zvolil. To umožňuje proces před vojenskými soudy. Americký kongres rezolucí
přijatou 18 .září 2001 opravňuje prezidenta k použití jakýchkoli/všech prostředků proti organizacím/
jedincům, o nichž si myslí, že byli odpovědni za 11. září. Zde není zmínky o převažování ústavních záruk
pro ty, kteří předstupují před takové soudy.
Podle pozorovatelů byly v USA vydány tisíce zákonů pod touto rezolucí, která změnila povahu americké
úvahy přivádějící USA blíže k totalitářství. Otázkou je, když je americký prezident oprávněn chránit
zájmy USA a životy jejich občanů, proč nemohou být buřičské akce floridského pastora odsouzeny
stejným zákonem? Copak pastor neohrožuje životy amerických vojáků a občanů v Afgánistánu a jinde?
Mezinárodní události jsou na křižovatce. Je tu příležitost pro mír s muslimským světem transformací
americké politiky. Možná to je to , co si kongresmen a pastor nepřejí. Také to může mít vliv na
znovuzvolení prezidenta Obamy.
Stoly lze otočit odsouhlasením nového pravidla mezinárodního práva , které by zajišťovalo úctu k
přesvědčení druhých. Nelze efektivně zavést lidská práva, když jsou náboženská přesvědčení druhých
zešměšňována.
Autor je předsedou Náboženského insitutu výzkumu politiky v Pešáwáru.

» Přidat k oblíbeným   » Vyhledat   » Běžný výpis  

 




Hledej příspěvek:
Příspěvek přidán mezi: a (dd.mm.rrrr)
Pouze toto téma: