said5 ... 19.12.2013 08:41:55 ... (261/265)
Re (12): Provokace Odpověď na příspěvek od Norkey ( mailto:norkey@centrum.cz ) z 08.12.2013 20:13:26:
Rozmach muslimského Španělska
Dean Derhak
Pomyslíte-li na evropskou kulturu, první věc, která vám asi přijde na mysl bude renesance. Mnoho kořenů evropské kultury má původ právě v této slavné době umění, vědy, obchodu a architektury. Ale víte také, že dlouho před renesancí měla humanistická krása místo v muslimském Španělsku? A to nejen rozvoj umění, vědy a obchodu, ale i ukázková tolerance, představivost a poezie. Maorové obývali Španělsko skoro 700 let. To jejich civilizace osvítila Evropu a vyloupla ji z temného věku do světla renesance. Dodnes s námi zůstávají mnohé kulturní a intelektuální vlivy.
Během osmého století byla Evropa po kolena ve středověku. A to nebyla jediná věc, ve které byli po kolena. Historik James Burke v knize 'The Day The Universe Changed' popisuje, jak tehdejší obyvatelé měst žili: "Obyvatelé odhazovali své odpadky doprostřed úzkých uliček. Zápach musel být všudypřítomný, ačkoli si jej nikdo nevšímal. Špinavé pohlahy pokryté exkrementy a močí zakrýval rákos a sláma." (str. 32).
Tato odpudivá společnost byla organizována feudálním systémem a máloco připomínalo obchodní ekonomii. Mimo jiná omezení katolická církvev nedovolovala půjčování peněz, což zabraňovalo rozvoji. "Antisemitismus, dříve řídký vzrůstal. Židovské náboženství půjčky povoluje." (Burke, 1985) Židé rozvíjeli oběh peněz a byli za to perzekuováni. Středověká Evropa trčela v mizérii, která vedla k absolutní negramotnosti, pověrčivosti, barbarství a životu ve špíně.
Touto dobou vstoupili od jihu do Evropy muslimové. Kalif Abd ar-Rahmán I. dosáhl Španělska v půli sedmého století. Stal se kalifem Al-Andaluz a založil dynastii Umajadů, která vládla Al-Andaluz přes třista let. Al-Andaluz znamená 'země vandalů' a z tohoto jména vzniklo dnešní pojmenování Andaluzie.
Na počátku připomínala odpudivostí zbytek Evropy. Ale během dvou set let muslimové změnili Andaluzii v baštu kulturu, obchodu a krásy.
"Zavlažovací systémy importované ze Sýrie změnili suchou planinu v úrodnou krajinu. Vždy tam rostly olivy a obilí. Muslimové přidali granátová jablka, pomeranče, citróny, baklažány, artyčoky, kmín, koriandr, banány, mandle, palmy, hennu, indigo, šafrán, bavlnu, cukrovou třtinu, rýži, fíky, grepy, broskve a meruňky." (Burke, str.37)
Počátkem devátého století bylo muslimské Španělsko s hlavním městem Cordóbou diamantem Evropy. S nástupem Abd ar-Rahmána III. a počátkem 'velkého Cordóbského kalifátu' propukl zlatý věk Andaluzie. Cordóba v jižním Španělsku byla intelektuálním centrem Evropy.
Toho času byl Londýn maličkou vesnicí z hliněných domků "kde by nenalezl jednu pouliční lampu" (Digest, 1973, str.622). V Cordóbě…
"…byly 3 miliony obyvatel v 113 000 domech. Bylo zde 700 mešit a 300 veřejných lázní po celém městě a jeho 21 předměstích. Ulice měly chodníky a byly osvětlené." (Burke, str. 38)
"Domy měly mramorové balkóny pro letní období a horkovzdušné potrubí pod mozaikovými podlahami na zimu. Byly obklopeny zahradami s fontánami a sady." (Digest, 1973, str.622)
"Papír, materiál Evropě neznámý byl všude. Existovaly zde obchody s knihami a více než 700 knihoven." (Burke, str.38)
V knize 'Spain In The Modern World' James Cleugh vysvětluje význam Cordóby pro středověkou Evropu:
"Protože nic takového v Evropě v této epoše nebylo. Největší mozky kontinentu vzhlíželi ke Španělsku pro to, co nejvíc odlišuje člověka od tygra." (Cleugh, 1953, str.70)
S koncem prvního tisíciletí byla Cordóba intelektuálním pramenem ze kterého se evropští humanisté přicházeli napít. Studenti z Francie a Anglie tam cestovali posadit se k nohám muslimských, křesťanských a židovských učenců, studovat filosofii, vědy a medicínu. (Digest, 1973. str.622). Jenom ve velké Cordóbské knihovně bylo přes 600 000 rukopisů (Burke, 1978, str.122).
Tato bohatá a sofistikovaná společnost byla velmi tolerantní k jiným vyznáním. O toleranci ve zbytku Evropy neslyšeli, avšak ve Španělsku žili tisíce židů a křesťanů v harmonii spolu s muslimy. (Burke, str.38)
Naneštěstí tato perioda prosperity počala upadat. Po odchýlení od pravidel zákona vyvstali spory ve vnitřní muslimské vládě. Harmonie se rozpadla v mnoho stran. Nakonec byly kalifové zrušeni a Cordóbu ovládly jiné muslimské síly. Roku 1013 byla velká knihovna zničena, ale v souladu s islámskou tradicí noví vládci dovolili, aby byly knihy rozdány. S nimi se rozešli učenci do hlavních měst menších emirátů. (Burke, str.40). Intelektuální složky Al-Andaluz se rozdělili mezi malá města.
…Křesťané na severu dělali pravý opak. V severním Španělsku se rozličná křesťanská království spojovala, aby vytlačili muslimy z kontinentu. (Grolier, Historie Španělska). Tak byla přopravena scéna pro finální jednání středověku.
V jiné své práci s titulem "Connections" James Burke popisuje, jak muslimové rozmrazily Evropu z temna středověku. "Událost, která se musela udát pro intelektuální a vědecké obrození Evropy, byl pád Toleda v roce 1105." Zde měli muslimové obrovskou knihovnu obsahující ztracené práce (pro křesťanskou Evropu) řeckých a římských filosofů dohromady s díly muslimské filosofie a matematiky. "Španělské knihovny byly otevřeny odhalujíc skladiště klasiků a muslimských prací, které otřásly křesťanskou Evropou. (Burke, 1978, str.123).
Vyrabování Toleda přilákalo učence ze severu Evropy, jako světlo lampy vábí můry. Křesťané započali v Toledu velký překládací program. Užívajíc židy jako zprostředkovatele, překládali muslimské práce do latiny. Tyto knihy zahrnovaly většinu nejvýznamějších děl řecké vědy a filosofie… pohromadě s původními muslimskými objevy ." (Digest, str.622)
"Intelektuální komunita, kterou severní učenci nalezli ve Španělsku tak dalece přesahovala jejich znalosti z domova, že to v nich zanechalo trvalou závist k muslimské kultuře, která zabarvila západní názor na staletí." (Burke, 1985, str. 41)
"Texty se týkaly lékařství, astrologie, astronomie, farmakologie, psychologie, fyziologie, zoologie, biologie, botaniky, mineralologie, optiky, chemie, fyziky, matematiky, algebry, geometrie, trigonometrie, hudby, meteorologie, geografie, mechaniky, hydrostatiky, navigace a historie." (Burke, 1985, str.42)
Avšak tyto práce samy o sobě, nezažehly oheň evropské renesance. Dodaly k evropskému vědění, ale většina by zůstala nedoceněna beze změny evropského pohledu na svět.
Vzpomeňte si, středověká Evropa byla pověrčivá a ovládaná vírou v nadpřirozeno. "Co způsobilo intelektuální boom, byla filosofie, která přišla s knihami." (Burke, 1985, str.42)
Křesťané pokračovali v znovu dobývání Španělska, zanechávajíc za sebou smrt a zmar. Knihy byly odvezeny, ale Maorská kultura byla zničena a jejich civilizace vyhoštěna. Ironicky, nebyla to jen křesťanská síla, co porazilo muslimy, ale nesoulad v jejich vlastních řadách. Tak jako kdysi Řecko a Řím napadl Al-Andaluz morální úpadek, odvrátili se od pravidel náboženství a opustili intelekt, který stál za jejich velikostí.
Překlady pokračovaly s každým muslimem, který padl do křesťanských rukou. Roku 1492, před plavbou Kolumba do Nového světa, padla Granada, poslední muslimská enkláva. Uchvatitelé vědění nebyli strážci jeho moudrosti. Smutně, všichni židé a muslimové, kteří nebyli ochotni opustit svou víru byli zabiti nebo vyhnáni. (Grolier, Historie Španělska). Tak skončil věk tolerance a vše, co po muslimech zbylo, byly jejich knihy.
Je fascinující si uvědomit jak mnoho, se toho Evropa naučila z muslimských textů a jak toto vědění vzrůstalo. Z tohoto pramene znalostí vyrostly první univerzity. Koleje a univerzitní stupně se rozvinuly. (Burke, 1985, str.48) Přímo od muslimů přišli číslice, které dnes používáme. Dokonce koncept nuly (zero – arabské slovo) přišel z překladů (Castillo&Bond, 1987, str.27). Je také férové říct, že renesanční architektira má původ v muslimských knihovnách. Matematika a architektura vysvětlená v muslimských textech, společně s jejich studiemi optiky vedla k perspektivní malbě renesančního období. (Burke, 1985, str.72) První právníci užívali nově přeložené vědění jako návod. Dokonce nádobí, které dnes používáme přišlo z muslimské kuchyně! (Burke, 1985, str.44) Všechny tyto příklady jsou pouze malou ukázkou jak se Evropa díky muslimům transformovala.
|