XChat v mobilu  |   Fotoalba  |   Nápověda   |  Zaregistrovat
Přihlásit pomocí mojeID
Můj profil   |   Vzkazy (0/0)   |   Fotoalba   |   Poznámky   |   Nastavení

Uživatelská fóra / Politika / Íránský jaderný program

 

Íránský jaderný program

Íránský jaderný program

Sleduj emailem (jen pro Modrá hvězdička)
má na něj Írán právo?
Autor fora nevložil zatím žádný úvodní příspěvek

Moderátoři: Toto téma nemá speciálně určené moderátory

Aktualizuj


» Přidat k oblíbeným   » Vyhledat  

První | « | 1 z 27 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | » | Poslední

 

guest Muž sonyson12 (sonyson12@email.cz) ... 21.06.2015 10:03:19 ... (265/265)
Terorismus
Ja jsem jednal s Iranem a nemyslim si ze by Iran jednal podle teroristickych skupin.
guest Muž sonyson12 (sonyson12@email.cz) ... 05.06.2015 13:35:18 ... (264/265)
2013
Pise se rok 2013. Priplouvaji do Perskeho zalivu 3 letadlove lode USNavy. Pisu na ministerstvo obrany Iranu jeste nez dopluji k Iraku: Co chteji v Zalivu? Zablokujte jim cestu mezi Saudskou arabii a Iranem. Jakmile zacali provokovat pisu: Potopte jim ty letadlove lode. To Iran neudelal kazdy z okolnich zemi jen koukal co se bude dit. Zacali vypoustet F18 nad Irak.
guest Muž Norkey (norkey@centrum.cz) ... 29.12.2013 23:26:08 ... (262/265)
Re (13): Provokace
Odpověď na příspěvek od said5 z 19.12.2013 08:34:20:

Misha'al bint Fahd al Saud

http://en.wikipedia.org/wiki/Misha%27al_bint_Fahd_al_Saud
__________
:Harvest Red
guest Muž said5 ... 19.12.2013 08:41:55 ... (261/265)
Re (12): Provokace
Odpověď na příspěvek od Norkey ( mailto:norkey@centrum.cz ) z 08.12.2013 20:13:26:

Rozmach muslimského Španělska

Dean Derhak

Pomyslíte-li na evropskou kulturu, první věc, která vám asi přijde na mysl bude renesance. Mnoho kořenů evropské kultury má původ právě v této slavné době umění, vědy, obchodu a architektury. Ale víte také, že dlouho před renesancí měla humanistická krása místo v muslimském Španělsku? A to nejen rozvoj umění, vědy a obchodu, ale i ukázková tolerance, představivost a poezie. Maorové obývali Španělsko skoro 700 let. To jejich civilizace osvítila Evropu a vyloupla ji z temného věku do světla renesance. Dodnes s námi zůstávají mnohé kulturní a intelektuální vlivy.



Během osmého století byla Evropa po kolena ve středověku. A to nebyla jediná věc, ve které byli po kolena. Historik James Burke v knize 'The Day The Universe Changed' popisuje, jak tehdejší obyvatelé měst žili: "Obyvatelé odhazovali své odpadky doprostřed úzkých uliček. Zápach musel být všudypřítomný, ačkoli si jej nikdo nevšímal. Špinavé pohlahy pokryté exkrementy a močí zakrýval rákos a sláma." (str. 32).

Tato odpudivá společnost byla organizována feudálním systémem a máloco připomínalo obchodní ekonomii. Mimo jiná omezení katolická církvev nedovolovala půjčování peněz, což zabraňovalo rozvoji. "Antisemitismus, dříve řídký vzrůstal. Židovské náboženství půjčky povoluje." (Burke, 1985) Židé rozvíjeli oběh peněz a byli za to perzekuováni. Středověká Evropa trčela v mizérii, která vedla k absolutní negramotnosti, pověrčivosti, barbarství a životu ve špíně.

Touto dobou vstoupili od jihu do Evropy muslimové. Kalif Abd ar-Rahmán I. dosáhl Španělska v půli sedmého století. Stal se kalifem Al-Andaluz a založil dynastii Umajadů, která vládla Al-Andaluz přes třista let. Al-Andaluz znamená 'země vandalů' a z tohoto jména vzniklo dnešní pojmenování Andaluzie.

Na počátku připomínala odpudivostí zbytek Evropy. Ale během dvou set let muslimové změnili Andaluzii v baštu kulturu, obchodu a krásy.

"Zavlažovací systémy importované ze Sýrie změnili suchou planinu v úrodnou krajinu. Vždy tam rostly olivy a obilí. Muslimové přidali granátová jablka, pomeranče, citróny, baklažány, artyčoky, kmín, koriandr, banány, mandle, palmy, hennu, indigo, šafrán, bavlnu, cukrovou třtinu, rýži, fíky, grepy, broskve a meruňky." (Burke, str.37)

Počátkem devátého století bylo muslimské Španělsko s hlavním městem Cordóbou diamantem Evropy. S nástupem Abd ar-Rahmána III. a počátkem 'velkého Cordóbského kalifátu' propukl zlatý věk Andaluzie. Cordóba v jižním Španělsku byla intelektuálním centrem Evropy.

Toho času byl Londýn maličkou vesnicí z hliněných domků "kde by nenalezl jednu pouliční lampu" (Digest, 1973, str.622). V Cordóbě…

"…byly 3 miliony obyvatel v 113 000 domech. Bylo zde 700 mešit a 300 veřejných lázní po celém městě a jeho 21 předměstích. Ulice měly chodníky a byly osvětlené." (Burke, str. 38)

"Domy měly mramorové balkóny pro letní období a horkovzdušné potrubí pod mozaikovými podlahami na zimu. Byly obklopeny zahradami s fontánami a sady." (Digest, 1973, str.622)

"Papír, materiál Evropě neznámý byl všude. Existovaly zde obchody s knihami a více než 700 knihoven." (Burke, str.38)

V knize 'Spain In The Modern World' James Cleugh vysvětluje význam Cordóby pro středověkou Evropu:

"Protože nic takového v Evropě v této epoše nebylo. Největší mozky kontinentu vzhlíželi ke Španělsku pro to, co nejvíc odlišuje člověka od tygra." (Cleugh, 1953, str.70)

S koncem prvního tisíciletí byla Cordóba intelektuálním pramenem ze kterého se evropští humanisté přicházeli napít. Studenti z Francie a Anglie tam cestovali posadit se k nohám muslimských, křesťanských a židovských učenců, studovat filosofii, vědy a medicínu. (Digest, 1973. str.622). Jenom ve velké Cordóbské knihovně bylo přes 600 000 rukopisů (Burke, 1978, str.122).

Tato bohatá a sofistikovaná společnost byla velmi tolerantní k jiným vyznáním. O toleranci ve zbytku Evropy neslyšeli, avšak ve Španělsku žili tisíce židů a křesťanů v harmonii spolu s muslimy. (Burke, str.38)

Naneštěstí tato perioda prosperity počala upadat. Po odchýlení od pravidel zákona vyvstali spory ve vnitřní muslimské vládě. Harmonie se rozpadla v mnoho stran. Nakonec byly kalifové zrušeni a Cordóbu ovládly jiné muslimské síly. Roku 1013 byla velká knihovna zničena, ale v souladu s islámskou tradicí noví vládci dovolili, aby byly knihy rozdány. S nimi se rozešli učenci do hlavních měst menších emirátů. (Burke, str.40). Intelektuální složky Al-Andaluz se rozdělili mezi malá města.

…Křesťané na severu dělali pravý opak. V severním Španělsku se rozličná křesťanská království spojovala, aby vytlačili muslimy z kontinentu. (Grolier, Historie Španělska). Tak byla přopravena scéna pro finální jednání středověku.

V jiné své práci s titulem "Connections" James Burke popisuje, jak muslimové rozmrazily Evropu z temna středověku. "Událost, která se musela udát pro intelektuální a vědecké obrození Evropy, byl pád Toleda v roce 1105." Zde měli muslimové obrovskou knihovnu obsahující ztracené práce (pro křesťanskou Evropu) řeckých a římských filosofů dohromady s díly muslimské filosofie a matematiky. "Španělské knihovny byly otevřeny odhalujíc skladiště klasiků a muslimských prací, které otřásly křesťanskou Evropou. (Burke, 1978, str.123).

Vyrabování Toleda přilákalo učence ze severu Evropy, jako světlo lampy vábí můry. Křesťané započali v Toledu velký překládací program. Užívajíc židy jako zprostředkovatele, překládali muslimské práce do latiny. Tyto knihy zahrnovaly většinu nejvýznamějších děl řecké vědy a filosofie… pohromadě s původními muslimskými objevy ." (Digest, str.622)

"Intelektuální komunita, kterou severní učenci nalezli ve Španělsku tak dalece přesahovala jejich znalosti z domova, že to v nich zanechalo trvalou závist k muslimské kultuře, která zabarvila západní názor na staletí." (Burke, 1985, str. 41)

"Texty se týkaly lékařství, astrologie, astronomie, farmakologie, psychologie, fyziologie, zoologie, biologie, botaniky, mineralologie, optiky, chemie, fyziky, matematiky, algebry, geometrie, trigonometrie, hudby, meteorologie, geografie, mechaniky, hydrostatiky, navigace a historie." (Burke, 1985, str.42)

Avšak tyto práce samy o sobě, nezažehly oheň evropské renesance. Dodaly k evropskému vědění, ale většina by zůstala nedoceněna beze změny evropského pohledu na svět.

Vzpomeňte si, středověká Evropa byla pověrčivá a ovládaná vírou v nadpřirozeno. "Co způsobilo intelektuální boom, byla filosofie, která přišla s knihami." (Burke, 1985, str.42)

Křesťané pokračovali v znovu dobývání Španělska, zanechávajíc za sebou smrt a zmar. Knihy byly odvezeny, ale Maorská kultura byla zničena a jejich civilizace vyhoštěna. Ironicky, nebyla to jen křesťanská síla, co porazilo muslimy, ale nesoulad v jejich vlastních řadách. Tak jako kdysi Řecko a Řím napadl Al-Andaluz morální úpadek, odvrátili se od pravidel náboženství a opustili intelekt, který stál za jejich velikostí.

Překlady pokračovaly s každým muslimem, který padl do křesťanských rukou. Roku 1492, před plavbou Kolumba do Nového světa, padla Granada, poslední muslimská enkláva. Uchvatitelé vědění nebyli strážci jeho moudrosti. Smutně, všichni židé a muslimové, kteří nebyli ochotni opustit svou víru byli zabiti nebo vyhnáni. (Grolier, Historie Španělska). Tak skončil věk tolerance a vše, co po muslimech zbylo, byly jejich knihy.

Je fascinující si uvědomit jak mnoho, se toho Evropa naučila z muslimských textů a jak toto vědění vzrůstalo. Z tohoto pramene znalostí vyrostly první univerzity. Koleje a univerzitní stupně se rozvinuly. (Burke, 1985, str.48) Přímo od muslimů přišli číslice, které dnes používáme. Dokonce koncept nuly (zero – arabské slovo) přišel z překladů (Castillo&Bond, 1987, str.27). Je také férové říct, že renesanční architektira má původ v muslimských knihovnách. Matematika a architektura vysvětlená v muslimských textech, společně s jejich studiemi optiky vedla k perspektivní malbě renesančního období. (Burke, 1985, str.72) První právníci užívali nově přeložené vědění jako návod. Dokonce nádobí, které dnes používáme přišlo z muslimské kuchyně! (Burke, 1985, str.44) Všechny tyto příklady jsou pouze malou ukázkou jak se Evropa díky muslimům transformovala.
guest Muž said5 ... 19.12.2013 08:39:59 ... (260/265)
Re (12): Provokace
Odpověď na příspěvek od Norkey ( mailto:norkey@centrum.cz ) z 08.12.2013 20:13:26:

Zeměpis

Korán pobízí věřící k cestování po zemi, aby viděli všechna Boží znamení. Každý musí znát základy geografie, aby určil qiblu. Muslimové také hodně cestovali za obchodem, aby vykonali pouť do Mekky a šířili své náboženství. Rozsah islámského státu umožnil muslimským zeměpiscům zaznamenat informace o klimatických a geografických podmínkách od Atlantiku po Pacifik. Nejznámějším jménem na poli geografie jsou Ibn Chaldún a Ibn Batúta známí svými rozsáhlými výzkumy. 1166, Al-Idrisi, sloužící na Sicilském dvoře vytvořil velmi přesné mapy včetně mapy tehdy známého světa se všemi pohořími, řekami a známými městy. Al-Mukdiš byl první, kdo vytvořil barevné mapy. Jen s pomocí muslimských navigátorů a jejich vynálezů byl Maghaellans schopen obeplout Mys dobré naděje a Vasco da Gama a Kolumbus měli muslimské navigátory na svých palubách.

Humanitní vědy

Získávat vědění je v islámu povinností pro všechny muže i ženy. Korán a Sunna povzbuzují muslimy získávat znalosti neboť je to nejlepší způsob jak poznat Boha, ocenit jeho fantastické stvoření a být za něj vděční. Pár let po Mohamedově misi se rozvinula velká civilizace. Po celém území byly zakládány univerzity: Al-Zajtunah v Tunisu a Al-Azhar v Káhiře jsou nejstarší univerzity na světě a byly modelem prvním evropským univerzitám v Bologni, Heidelbergu a Sorbonně v Paříži. Akademický tálár má původ na azharské univerzitě.

Matematika

Slovo "cifra" je od arabského zifr – nula. Arabové uspořádali čísla do desítkové soustavy a zavedli symbol pro neznámou hodnotu – x.

Al-Khawarizmi vynalezl algebru (al-Džabr nebo Al-Gabr v egyptské arabštině), která byla nato zdokonalována zejména Omarem Khajámou. Práce Al-Khawarizmiho skrz Španělsko vstoupily do Evropy a proto dodnes používáme arabské číslice. Slovo algoritmus je odvozeno od jeho jména.

Muslimští matematikové byli skvělí zejména v geometrii, která je vlastně základem islámského umění. Nejznámější je Al-Biruni, který exceloval také na poli geologie a mineralogie. Ustavil trigonometrii. Další matematikové učinili významný pokrok v teorii čísel.
guest Muž said5 ... 19.12.2013 08:34:20 ... (259/265)
Re (12): Provokace
Odpověď na příspěvek od Norkey ( mailto:norkey@centrum.cz ) z 08.12.2013 20:13:26:


Abu Al-Qásim Al-Zahráwí - Abulcasis

(936-1013 n.l.)

Abu Al-Qásim Al-Zahráwí (na západě znám jako Abulkazis) se narodil 932 v městě Zahra v sousedství Cordóby. Stal se jedním z nejlepších chirurgů muslimské éry a byl lékařem krále Hakíma II. Po dlouhé lékařské kariéře zemřel 1013 zanechávajíc významný odkaz.

Je znám svými časným a originálním průlomem v chirurgii stejně jako svou slavnou lékařskou encyklopedií nazvanou Al-Tasríf, složenou z 30 kapitol z rozličných oborů medicíny. Nejdůžitější jsou jeho tři knihy chirurgie detailně popisující chirurgické postupy jako chirurgie ucha, oka a krku, kauterizace, napravení zlomenin, odstranění močových kamenů, průběh porodu, flebotomie – otevření tepny, založené na zkušenostech z provedených operací. Dokonale provedl vážné delikátní operace jako amputace nebo odstranění mrtvého plodu.
Encyklopedie byla poprvé přeložena do latiny ve středověku Gerardem z Cremony. Obsahuje četné diagramy a ilustrace chirurgických nástrojů, které používal, nebo vyvinul. Z nich tři jsou pozoruhodné 1. instrument pro vnitřní vyšetření ucha, 2. instrument pro vnitřní vyšetření hrtanu 3. instrument pro vyjmutí cizího objektu z krku

Také diskutuje přípravu různých léků v dodatku k chirurgické léčbě ve specializovaných odvětvích, zejména ušní, nosní, krční a oční choroby. Ve spojení s přípravou léků také detailně popisuje techniky jako sublimace a stáčení (dekantace). Prováděl i zubní ošetření a chirurgii. Ve své knize probírá problém nevyrovnaných nebo deformovaných zubů a jak tyto defekty řešit. Vyvinul techniku tvorby náhradních zubů.

Byl prvním, kdo popsal neobvyklou nemoc – hemofilii.

Není pochyb, že Zahráwí ovlivnil medicínu velmi hluboce. Principy, které položil zejména v chirurgii ovlivňovaly svět po dalších pět století. Podle to Dr. Cambella (Dějiny arabského lékařství) jeho principy předčily Galénovy
guest Muž said5 ... 19.12.2013 08:33:45 ... (258/265)
Re (12): Provokace
Odpověď na příspěvek od Norkey ( mailto:norkey@centrum.cz ) z 08.12.2013 20:13:26:

Al-Idrisi – botanik, topograf
Abu Abdalláh Muhammad Ibn Muhammad Ibn Abdalláh Ibn Idris al-Qurtubi al-Hasani, se narodil v Ceuta ve Španělsku roku 1099. Vzdělání získal v Cordóbě. Později cestoval za studiem do dalekých zemí a nakonec zakotvil na normanském dvoře v Palermu. Datum úmrtí je sporné, buď 1166 nebo 1180.
Jeho hlavní příspěvek leží ve studiu léčivých bylin. Napsal na toto téma několik knih mezi nimi Kitáb al-Džámi-li-Sifat Aštat al-Nabatat. Prostudoval veškerou literaturu a došel k názoru, že velmi málo původního materiálu bylo v tomto oboru dodáno od dob starého Řecka. On tedy sbíral byliny a zaznamenával údaje, které nebyly do té doby zaznamenány.
Mimoto se zabýval topografií obzvláště ve vztahu k ekonomii a zemědělství. Pro krále vytvořil mapu ve stříbře a svět popsal v knize Al-Kitáb al-Rudžari (Rogerova kniha), také zvanou Nuzhat al-Muštaq fi Ikhtiraq al-Afaq (Radost toho, kdo touží cestovat skrze klimata). To je prakticky dobová encyklopedie zeměpisu s informacemi z Asie, Afriky i západních zemí.

Al-Idrisi dal později dohromady ještě jednu geografickou encyklopedii s titulem Rawd-Unnas wa-Nuzhatal-Nafs (Radost člověka a světlo duší) známou také pod názvem Kitáb al-Mamalik wa al-Masalik.

Psal i o fauně, zoologii a terapeutice. Jeho knihy byly přeloženy do latiny a na západě si udržely popularitu po několik století.
guest Muž said5 ... 19.12.2013 07:46:46 ... (257/265)
Re (12): Provokace
Odpověď na příspěvek od Norkey ( mailto:norkey@centrum.cz ) z 08.12.2013 20:13:26:

Jak jsi umele uvidel jen persany,i kdyz tam nekolik muslimu prave z jinych regionu.Proste se nechces uznat pravdu.Navic jsem uvedl jen zlomek ucencu islamu.A blaboly to prave slysime od tebe.Navic tady se psalo o vyvoji vedy v islavskem svete a ne o sporech v ramcich samotniho islamu.
Ebisek Muž Ebisek ... 08.12.2013 20:52:59 ... (256/265)
Re (11): Provokace
Odpověď na příspěvek od said5 z 14.11.2013 15:41:37:

By mě zajímalo, jak jste se tady zase dostali od uranu k létání *3*

» Přidat k oblíbeným   » Vyhledat  

První | « | 1 z 27 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | » | Poslední

 




Hledej příspěvek:
Příspěvek přidán mezi: a (dd.mm.rrrr)
Pouze toto téma: